Dutch storytellers
Dutch example of storytellers
About a Dutch storyteller Willem de Ridder
In this interview William ends with the sentence: You create the world in your image and likeness.
Verhalenverteller/ acteur Jozef van der Berg / in de buurt van Den Bosh (Neerijnen)
Interviews met verschillende invloedrijke mensen
Mensen gaan af op voorbeelden die ze geloven en serieus willen nemen. Deze mensen hebben dus een zekere invloed kunnen krijgen door hetgeen zij konden betekenen voor medemens of maatschappij. Hierbok een greep van mensen die we via een van de prichters van stichting Bando hebbenm mogen leren kennen
BOUKE JAGT
Schrijver van verschillende kinderboeken waaronder het door Peter Vos geillustreerde boek van De Possebokken en bedenker van het zeer bijzondere beestenkwartijd die eveneens dat Peter Vos werd geillustreerd.
JAN STROOSMA
invloedrijk Friese Beeldend Kunstenaar uit Leeuwarden en docent aan verschillende kunstacademies
MICHEL BEZEM
De zakelijk directeur van het voormalige Mickery-theater. Ik heb hier meerdere gesprekken mee gevoerd en zelfs voor het Mickery theater een project ingevoerd. Michel was altijd er aardig en ontvankelijk voor mij. Hij kende veel hele goede theatermakers uit de hele wereld en het Mickery theater was dan ook een soort van netwerk voor het theater dat in Nederland gevestigd is geweest. Mijn plan had hij willen bespreken met de artistiek directeur Ritsard the Cate, maar die zag er geen heil in. (Waarom begreep ik niet.) Michel liet me daarop weten dat dingen die ik wilde al eens eerder geprobeert waren en nooit lukten. Met enig doorvragen kom ik zo achter de naam van Erik Vos, een regisseur uit Den Haag die op dat moment dus ook grote bekendheid had verkregen. Als oprichter van de theatergroep "De Appel" bestond er in die tijd zelfs het werkwoord " appelen" en daar bedoelde men dan ook een bepaalde methode van toneelspelen mee, die niet altijd overal zo geapriceerd kon worden. Maar goed, de conclussie van Michel was in ieder geval dat ik mijn ei moest kwijt kunnen, maar op een andere plaats dan het Mickery-theater. Niet veel later sloot het Mickery-theater zijn deuren en werd heel Mickery opgeheven. Hier voor in de plaats kwam toen nog even een internatonale theaterwerkplaats die destijds bekend stond onder de naam " Frau Holle" Omdat ik op dat moment dol was op sprookjes, vond ik het op dat moment een waanzinnig idee en ben ik er gelijk van lid geworden. Ik maakte toen kennis met de nieuwe directeur van deze " Frau Holle" en dat was de voormalige directeur van het Amsterdamse Balie-theater Paul Hermanides. Hij stond dus open voor vernieuwend theater en heeft zich daar ook werkelijk voor in willen zetten. Ik ben verschillende keren naar netwerkbijeenkomsten geweest van Frau Holle en trof hier dan mensen die net als ik veel van theater hielden, maar die er vaak helaas meer van hielden om ergens over te praten en niet zo zeer om het zelf te doen. Misschien was dat wel de oorzaak er van dat Rrau Holle niet zo heel lang heeft kunnen bestaan. Binnenkort zal er hopelijk een niew gesprek met Michel plaats vinden, al is onze afspraak helaas nog een beetje onduidelijk.
RITSAERT TEN CATE
Ik wilde vele jaren later toch nog eens contact op nemen met de aritsitek directeur Ritsarrd ten Cate. Ik moest namelijk vaak nog denken aan zijn eigen theaterstuk onder de naam: " Rembrandt, Hitler or me?" een voor mij toen nog steeds wat onduidelijke titel. Het was 1 van de allergrootste successen van deze toch wel grote Nederlandse theatervernieuwer. Risaert was na het eindigen van het Mickery theater een populaire spreker geworden voor hoge scholen en universiteiten. Op de vraag die ik hem dus persoonlijk via de mail wilde stellen over zijn zeer geslaagde theaterstuk gaf hij mij via de mail toen een antwoord, waar ik nog lang over na heb moeten denken. Hij vertelde me dat het stuk " Rembrandt, Hitler or me" achteraf voornamelijk te maken had kunnen hebben met zijn zeer persoonlijke prive-perikelen. Met enige verbazing heb ik dit dus van de grote Ritsaert persoonlijk kunnen vernemen. Een aantal jaren later vernam ik dat Ritsart was overleden en heb ik op mijn jaarlijkse nieuwjaarswens een homage aan Ritsaert ten Cate willen versturen aan vele mensen, waaronder onze toenmalige koningin Beatrix. Helaas is deze homage of ode aan Ritsaert ten Cate, dus met de tekst erin verwerkt "Rembrandt Hitler or me" mij niet erg in dank afgenomen binnen mijn eigen prive-relaties. Mijn eigen schoonzus heeft de kaart na het lezen van deze titel persoonlijk willen verschuren. Mijn broer die hiervan op de hoogte was gebracht, heeft me hierop nog op willen bellen met een opeenstapeling van scheldwoorden en hoe ik zo stom had kunnen zijn om deze titel op een nieuwjaarswens had kunnen plaatsen. "Dat begreep toch zeker iedereen wel? " Ik was uitgesproken en begreep toen wat Ritsaert met zijn opmerkeing waarschijnlijk had bedoeld.
GEORGIO BARBARIO COSETTI
Een belangrijk kunstenaar, regisseur uit Rome. Na het zien van een van de meest geweldige theaterstukken ooit, moest en zou ik in contact treden met deze Italiaanse theatervernieuwer die door het Mickery-netwerk naar Nederland werd gehaald. Terwijl ik hier eigenlijk helemaal geen geld voor had, verbleef ik toen ruim een week in Rome en heb toen moeten concluderen dat de theatergroep waar ik zo vol van was uit elkaar was geklapt. samen met zijn voormalige compagnon Marco Solari, ben ik toen nog naar een toneelvoorstelling wezen kijken van deze toch ook wel Italiaanse grootheid. Ik zal nooit vergeten hoe ik uitgenodigd werd om vrijwel alle spelers van " La Gaia Siensa" bij elkaar te ontmoeten bij een pizzaria in de stad Rome en hoe er toen op een zeer behoedzame manier een sticky werd gerookt, want o wee als de politie dat kon ontdekken. Als Nederland vond ik dit vooral wel een comische gebeurtenis, maar ja, ik verbleef toen ook even in een land waar ik natuurlijk niet was opgegroeid.
HERMAN BROOD
In mijn eerste periode in Amsterdam werd ik door mijn toenmalig buurman Tommy de loodgieter gevraagd om een speciaal pakje naar Herman Brood in Italie te gaan brengen. Herman had een popconcert in Rome en had blijkbaar grote behoefte aan drugs in de Italiaanse plaats waar hij toen verbleef. Dat het ging om ware drugsmokkel werd er overigens niet erbij werd verteld door mijn buurman Tommy. Ik kon hier gewoon lekker veel geld mee verdienen, iets dat me op dat moment echt wel even aantrekkelijk leek. Ik moest wachten op een auto die hier speciaal voor klaargemaakt zou worden. Bij nader inzien heb ik het toch niet willen doen en me toch ook nog even af willen vragen waarom deze Amsterdamse loodgieter het zelf niet een aantrekkelijk klusje had gevonden. Maar ja, zo gingen Amsterdamse buren blijkbaar met elkaar om. Je moest gewoon wat durf hebben wanneer je geld nodig had en hij had gewoon geen geld nodig omdat hij het ergens anders wel vandaan kon krijgen. Later ben ik nog eens op zoek gegaan naar het atelier van Herman en kwam hem toen persoonlijk tegen in zijn atelier dat hij boven zijn galerie had. Zijn dochtertje kroop daar toen ook nog rond als kleutertje. Ik was daar dus niet om iets van hem te kopen, maar eigenlijk meer om hem iets van mijn schilderwerk te laten zien. Hij keek met presentatie-boekje in en vertelde me dat hij het mooi werk vond. Ik besprak ook nog wat schilderijen van hem die ik mooi vond en ben toen weer vertrokken. Later ben ik hem nog wel eens in Amsterdam tegen gekomen op zijn geautomatiseerde autopet. Zonder me te herkennen had hij me willen vragen waar de Jelleniek Kliniek was. Een paar jaar later is hij op advies van zijn manager het Hilton Hotel afgesprongen en eindigde zeer absubt zijn leven en inkomen. Maar misschien was de manager toen al lang rijk genoeg geworden.
WILLEM DE RIDDER
Nederlandse verhalenverteller en oprichtier van Spiegelogie in Nederland
NICO TER LINDEN
Al vele jaren volgden we via stichting Bando een predikant met grote liefde voor mooie verhalen, muziek en beeldende kunst. Dit was Nico ter Linden. Nico deed in het begin van zijn carrière eerst ervaring op in huizen van bewaring. Hij schreef een Bijbelversie voor niet gelovigen en omlijste het in het luisterboek met muziek. In november 2011 vond er een prettig gesprek plaats tussen Hans de Groot en Nico ter Linden. De illustraties in de "kinderbijbel" zijn erg bijzonder. Ook in de Filippijnse stad Dipolog City toonden we de bijzondere illustraties van: Ceseli Josephus Jitta.
ERIK VOS
Invloedrijk regisseur in Nederland van theatergroep De Appel uit Den Haag
DIRK TANGHE
Bijzonder regisseur in Nederland en Belgie
RAMSES SCHAFFY
Bijzondere zanger en woordkunstenaar in Nederland
ROBERT LONG
Kort interview over zijn werkelijke visie tot geloof
BOUDEWIJN DE GROOT
Kort interview met een bijzondere zanger/vertolker van Nederland
TATA MIRANDO
Invloedrijke zigeunergroep in Nederland
JOZEF VAN DER BERG
Invloedrijk theatermaker /acteur met poppen in Nederland
HENK BOERWINKEL
Invloedrijk Nederlandse theatermaker / bespeler van poppen over de hele wereld
LOTTE VAN DE BERG
Invloedrijke regisseur van bijzonder theater in Nederland
GERARDJAN RIJNDERS
In 2002 voerden we via stichting Bando ook een prettig gesprek met Gerardjan Rijnders. We waren bezig met het leven van Leni Rievenstahl en Gerardjan Rijnders had daar een voorstelling over willen maken en was vooral geinteresseerd geraakt in haar gespletenheid. Het is een prettige ontmoeting geweest in cafe de Vergulde Gaper.
SANDRA KOOI
Invloedrijke Nederlandse psychiater die vooral veel bekendheid verkreeg vanwege haar ondersteuning aan het recentelijk weer in opsraak geraakte ziektebeeld van ADHD
DOGTROEP
Invloedrijke theater spectakel groep in Nederland. Toen ik vernam van de groep " De Dogtroep" , een voormalige theater-groep die dus bestond uit kunstenaars die vanuit hun hart bezig wilden gaan met theaterspectakel, kwam ik in contact met het grote brein achter deze speciale theatergroep. Ik sprak met de artistiek directeur en begreep van hem hoe hij over theater dacht en op welke methode hij te werk wilde gaan. Hij vertelde me dat hij aanvankelijk wiskunde had gestudeerd en vanuit deze kennis was gekomen tot een bepaalde structuurvorming die goed aan kon slaan in Nederland en vaak ook in het buitenland. In die tijd (het was in 1987 denk ik) was ik zelf erg veel bezig met het gegeven van opera. Hierop sprak deze artistiek directeur zich tot mij uit dat Nederland hier nog niet aan toe zou zijn. Zij waren meer bezig met de "basic" legde hij me uit en hij toonde me de voorbeelden die ze met de Dogtroep daarmee toonden. Je keek voornamelijk naar een beeldtaal waarin mensen een soort van Tjebbertalk aan het spreken waren. Onverdstaanbaar voor anderen
ELS COMMEDIANTS
Invloedrijke theater spectakel groep uit Spanje over de hele wereld
WARNERS EN CONSORTEN
In de lijn van de Dogtroep was er een nieuwe theatergroep ontstaan in Amsterdam. Een theatergroep met kunstenaars en natuurlijk reageerde ik hier op en wilde bij ze op bezoek komen. Het was toen de voormalige artistiek directeur die ik mogelijkerwijs een aantal jaren daar voor ook al eens had gesproken, maar mij blijkbaar niet meer herkende. Hij was samen met de muzikant/componist de Dogtroep verlaten en was de nieuwe groep Warners en Consorten begonnen. Opnieuw was ik geraakt door een aantrekkelijk uiterlijk, maar mocht ik er niet bij toetreden. Vanaf die periode vernam ik overigens herhaaldelijk dat de toenmalige Dogtroep opera in hun voorstellingen was gaan gebruiken en ik vond dat zeker een meerwaarde hebben.
HARRY MUSKEE
Stichting Bando kijkt naar onze voorbeelden, "onze helden". Harry Muskee was zo'n held die het op heeft willen nemen tegen onrecht. Omdat zijn vriend vanwege zijn te lange haar kon worden ontslagen, had Harry ook zijn ontslag ingediend en toen de muziek in gegaan.
RITA VERSCHUUR
Belangrijke vertaalster en schrijfster van kinderboeken in Nederland. Rita was een goede vriendin van Astrid Lindgren en vertaalde vele van haar boeken in het Nederlands. Hieronder Pippi Langkous verhalen. aanleiding voor het gesprek was het boek over een trollekind, 1 van haar eerste boeken die ze op verzoek van haar kinderen heeft willen schrijven.
Maak jouw eigen website met JouwWeb